Состояния

Состояния


Состояния изменяют возможности существа различными способами и могут возникнуть в результате заклинания, свойства класса, атаки чудовища или другого эффекта. Большинство состояний, таких как слепота, являются нарушениями, но некоторые, такие как невидимость, могут быть выгодными.

A condition lasts either until it is countered (the prone condition is countered by standing up, for example) or for a duration specified by the effect that imposed the condition.

If multiple effects impose the same condition on a creature, each instance of the condition has its own duration, but the condition’s effects don’t get worse. A creature either has a condition or doesn’t.

The following definitions specify what happens to a creature while it is subjected to a condition.

Ослепленный

  • A blinded creature can’t see and automatically fails any ability check that requires sight.
  • Attack rolls against the creature have advantage, and the creature’s attack rolls have disadvantage.

Очарованный

  • Очарованное существо не может напасть на заклинателя или использовать против заклинателя вредоносную способность или магические эффекты.
  • Заклинатель имеет преимущество на любой проверке характеристик при социальном взаимодействии с существом.

Оглохший

  • A deafened creature can’t hear and automatically fails any ability check that requires hearing.

Exhaustion

Some special abilities and environmental hazards, such as starvation and the long-term effects of freezing or scorching temperatures, can lead to a special condition called exhaustion. Exhaustion is measured in six levels. An effect can give a creature one or more levels of exhaustion, as specified in the effect’s description.

Уровень Эффект
1 Помеха на проверки характеристик
2 Скорость уменьшается вдвое
3 Помеха нв броски атаки и спасброски
4 Максимальные хиты уменьшаются вдвое
5 Скорость уменьшается до 0
6 Смерть

Если уже истощенное существо испытывает другой эффект, который вызывает истощение, его текущий уровень истощения увеличивается на величину, указанную в описании эффекта.

Существо страдает от эффекта его текущего уровня истощения, а также всех более низких уровней. Например, существо, страдающее от истощения уровня 2, имеет вдвое меньшую скорость и имеет помеху на проверки характеристик.

Эффект, который удаляет истощение, уменьшает его уровень, как указано в описании эффекта, причем все эффекты истощения заканчиваются, если уровень истощения существа снижается ниже 1.

Завершение продолжительного отдыха снижает уровень истощения существа на 1, при условии, что существо также принимало некоторую пищу и питье.

Испуганный

  • A frightened creature has disadvantage on ability checks and attack rolls while the source of its fear is within line of sight.
  • Существо не может добровольно приблизиться к источнику своего страха.

Grappled

  • A grappled creature’s speed becomes 0, and it can’t benefit from any bonus to its speed.
  • The condition ends if the grappler is incapacitated (see the condition).
  • The condition also ends if an effect removes the grappled creature from the reach of the grappler or grappling effect, such as when a creature is hurled away by the thunder-wave spell.

Incapacitated

  • An incapacitated creature can’t take actions or reactions.

Invisible

  • An invisible creature is impossible to see without the aid of magic or a special sense. For the purpose of hiding, the creature is heavily obscured. The creature’s location can be detected by any noise it makes or any tracks it leaves.
  • Attack rolls against the creature have disadvantage, and the creature’s attack rolls have advantage.

Paralyzed

  • A paralyzed creature is incapacitated (see the condition) and can’t move or speak.
  • Существо автоматически проваливает спасброски по Силе и Ловкости.
  • Броски атаки против существа совершаются с преимуществом.
  • Любая атака, которая поражает существо, является критическим ударом, если нападающий находится в пределах 5 футов от существа.

Окаменевший

  • A petrified creature is transformed, along with any nonmagical object it is wearing or carrying, into a solid inanimate substance (usually stone). Its weight increases by a factor of ten, and it ceases aging.
  • The creature is incapacitated (see the condition), can’t move or speak, and is unaware of its surroundings.
  • Броски атаки против существа совершаются с преимуществом.
  • Существо автоматически проваливает спасброски по Силе и Ловкости.
  • The creature has resistance to all damage.
  • The creature is immune to poison and disease, although a poison or disease already in its system is suspended, not neutralized.

Poisoned

  • A poisoned creature has disadvantage on attack rolls and ability checks.

Prone

  • A prone creature’s only movement option is to crawl, unless it stands up and thereby ends the condition.
  • The creature has disadvantage on attack rolls.
  • An attack roll against the creature has advantage if the attacker is within 5 feet of the creature. Otherwise, the attack roll has disadvantage.

Restrained

  • A restrained creature’s speed becomes 0, and it can’t benefit from any bonus to its speed.
  • Attack rolls against the creature have advantage, and the creature’s attack rolls have disadvantage.
  • The creature has disadvantage on Dexterity saving throws.

Stunned

  • A stunned creature is incapacitated (see the condition), can’t move, and can speak only falteringly.
  • Существо автоматически проваливает спасброски по Силе и Ловкости.
  • Броски атаки против существа совершаются с преимуществом.

Unconscious

  • Бессознательное существо недееспособно (см. состояние), не может двигаться или говорить и не осознает своего окружения.
  • Существо роняет то, что держало, и падает ничком.
  • Существо автоматически проваливает спасброски по Силе и Ловкости.
  • Броски атаки против существа совершаются с преимуществом.
  • Любая атака, которая поражает существо, является критическим ударом, если нападающий находится в пределах 5 футов от существа.